McLaren - brytyjski zespół
wyścigowy, założony w 1963 r. przez Bruce'a McLarena. Obecnie najlepiej znany
jest jako konstruktor i zespół Formuły 1, w której startuje jako Vodafone
McLaren Mercedes. W swojej historii brał także udział w seriach: CanAm, IndyCar
oraz Formuła 2. Siedzibą zespołu jest McLaren Technology Centre, znajdujący się
w Woking w Wielkiej Brytanii.
Zespół zarządzany jest przez spółkę McLaren Racing (wchodzącą w skład McLaren
Group). Szefem zespołu od 1980 r. jest Ron Dennis, który jest także posiadaczem
15% udziałów grupy. Taką samą ilość udziałów posiada Mansour Ojjeh z TAG Group.
Właściciel marki Mercedes-Benz - Daimler Chrysler - posiada 40% udziałów. W 2007
r. do grupy udziałowców dołączyła firma Mumtalakat Holding Company, która w
całości należy do Królestwa Bahrajnu. Firma posiada obecnie 30% udziałów (po 15%
zostało odkupione od Dennisa i Ojjeha).
McLaren jest jednym z najbardziej utytułowanych konstruktorów w Formule 1, mając
na koncie najwięcej, po Ferrari wygranych Grand Prix (155), 8 tytułów Mistrzów
Świata Konstruktorów i 11 tytułów Mistrzów Świata Kierowców. Zespół zaliczany
jest do tzw. "Wielkiej trójki" Formuły 1, do której należą także Ferrari i
Williams.
Historia
Początki (1966-1967)
Pochodzący z Nowej Zelandii Bruce McLaren w 1963 r.
postanowił założyć własną stajnię, którą nazwał McLaren Motor Racing Ltd.
Głównym powodem stworzenia własnego zespołu było lekceważenie sugestii
technicznych McLarena przez jego dotychczasowy zespół, Cooper Car Company.
Wynajął inżynierów i rozpoczął pracę nad samochodem. Podczas Grand Prix Monako w
sezonie 1966 zespół zadebiutował w Formule 1. Za kierownicą jedynego
wystawionego bolidu, M2B (zmodyfikowany samochód testowy M2A, którego
projektantem był Robin Herd) z silnikiem Ford Indy V8, zasiadł oczywiście Bruce
McLaren, który jednak wycofał się już na dziewiątym okrążeniu z powodu wycieku
oleju. McLaren nie zdołał zakwalifikować się do wyścigów w Belgii i Holandii
(drugiej i piątej rundy mistrzostw). Nie brał także udziału w Grand Prix Francji
(trzeciej rundzie), ale za to w Wielkiej Brytanii (czwarta runda) wywalczył dla
zespołu pierwszy punkt, zajmując szóstą pozycję. We wszystkich tych wyścigach
samochód był napędzany 3-litrowymi jednostkami V8 produkowanymi przez firmę
Serenissima. McLaren nie startował w Niemczech i we Włoszech, a w ostatnich
rundach sezonu w Stanach Zjednoczonych i Meksyku powrócił do silników Forda. Na
torze Watkins Glen Bruce'a zawiodła jednostka napędowa, ale w Meksyku zajął
piątą pozycję. Ostatecznie, w klasyfikacji konstruktorów McLaren-Ford został
sklasyfikowany na dziewiątym miejscu (2 punkty), a McLaren-Serenissima dziesiątą
(1 punkt).
W sezonie 1967 Bruce pozostał jedynym kierowcą zespołu. Zmienił się jednak
dostawca silników, którym został BRM. Początkowo zespół dostał do dyspozycji
małe 2-litrowe jednostki V8. Na ich potrzebę Robin Herd przystosował samochód
M4A, przeznaczony na potrzeby Formuły 2 i 3), tworząc M4B. Z tym modelem McLaren
wystartował tylko w Monako i Holandii (nie startował w Grand Prix RPA). Samochód
dobrze spisał się w trakcie pierwszego z wyścigów gdzie Bruce zajął czwartą
pozycję, ale w drugim nie był w stanie pokazać swojego potencjału z powodu
rozbicia go na drugim okrążeniu, po poślizgu spowodowanym plamą oleju.
Kolejnym wyścigiem dla zespołu była dopiero ósma runda w Kanadzie (w
międzyczasie Bruce startował we Francji, Wielkiej Brytanii i Niemczech w
samochodach marki Eagle), gdzie zadebiutował model M5A (także projektu Herda) z
silnikiem BRM 3,0l V12 i gdzie Bruce zajął siódme miejsce. Ostatnich rund sezonu
(Grand Prix Włoch, Stanów Zjednoczonych i Meksyku) zespół nie ukończył, we
wszystkich zakwalifikowali się w pierwszej dziesiątce, a na Monzie na trzecim
miejscu. Sklasyfikowani zostali na jedenastym miejscu (3 punkty).
Pierwsze sukcesy w F1 (1968-1970)
Denny Hulme, rodak Bruce'a i Mistrz Świata Formuły 1 z sezonu 1967, dołączył do
zespołu w sezonie 1968 . Była to częściowo zasługa firm Goodyear i Gulf Oil. W
pierwszym wyścigu sezonu, w RPA McLaren wystawił tylko jeden samochód, który
poprowadził Hulme. Nowo Zelandczyk wystartował na starym M5A z silnikiem BRM.
Jednak model M7A przystosowany do silników Ford Cosworth DFV był już wkrótce
gotowy. Projektantem samochodu był ponownie Robin Herd (później przeszedł do
Coswortha). Silniki Forda były o około 60 koni mechanicznych silniejsze niż
jednostki BRM. Zespół wykorzystał przerwę jaka dzieliła pierwszą, a drugą
eliminację mistrzostw (pierwszy wyścig odbył się 1 stycznia, a drugi 12 maja) i
wziął udział w wyścigach nie zaliczanych do mistrzostw, które odbyły się w
Wielkiej Brytanii. Był to bardzo dobry test dla nowych samochodów. Osiągi były
bardzo dobre, Bruce wygrał w Race of Champions, a Denny w International Trophy
na Silverstone, gdzie Bruce był drugi.
Nowy samochód dobrze spisał się także podczas swojego debiutu w mistrzostwach. W
Grand Prix Hiszpanii, gdzie zespół po raz pierwszy wystawił dwa bolidy, Hulme
wywalczył drugą pozycję, ale Bruce był zmuszony wycofać się z powodu wycieku
oleju. Reszta sezonu była także dość udana dla zespołu, ale pomimo używania
identycznych jednostek napędowych McLareny były wolniejsze od Lotusów i Matr.
Jednak zarówno Bruce jak i Denny zdołali wygrać w wyścigu. Pierwszy z nich
zwyciężył w Grand Prix Belgii (pierwsze zwycięstwo dla zespołu w Formule 1 oraz
pierwsze zwycięstwo kierowcy we własnym samochodzie), a drugi w Grand Prix Włoch
i Kanady, gdzie zespół po raz pierwszy finiszował na miejscach 1-2. W
klasyfikacji końcowej Hulme znalazł się na trzeciej pozycji z dorobkiem 33
punktów, a Bruce z 22 punktami został sklasyfikowany na pozycji piątej.
McLaren zdecydował się na sprzedanie swoich samochodów innym zespołom: stare
McLareny M5A z silnikami BRM trafiły w ręce Szweda, Jo Bonnier (startował w
sześciu wyścigach, do jednego się nie zakwalifikował), a M7A z silnikami Forda
zakupił Dan Gurney. Amerykanin wystartował w tym samochodzie w trzech wyścigach,
kończąc Grand Prix Stanów Zjednoczonych na czwartej pozycji, przed Brucem, który
był szósty, dopisał do klasyfikacji generalnej konstruktorów 3 punkty (ówczesny
system punktacji brał pod uwagę punkty zdobywane przez samochód jednego
producenta znajdujący się na najwyższej pozycji). McLaren-BRM z dorobkiem 3
punktów (Hulme – 2 pkt i Bonnier – 1 pkt) został sklasyfikowany na dziesiątym
miejscu, a McLaren-Ford na miejscu drugim z dorobkiem 49 punktów (Hulme – 31 pkt,
McLaren – 15 pkt i Gurney – 3 pkt).W pierwszym wyścigu sezonu 1969 (Grand Prix
RPA) Denny Hulme otrzymał do dyspozycji McLarena M7A, a Bruce zasiadł za
kierownicą zmodyfikowanego M7B (w pozostałych wyścigach sezonu Bruce będzie
prowadził wersję C, a wersja B powędruje w ręce Vica Elforda z zespołu Antique
Automobiles). Oprócz nich na starcie toru Kyalami pojawił się pochodzący z RPA
Basil van Rooyen (Team Lawson) w M7A. Wszystkie bolidy napędzane były przez
silnik Ford Cosworth DFV (podobni jak reszta stawki, oprócz BRM i Ferrari).
Hulme ukończył wyścig na trzecim, a Bruce na piątym miejscu. Natomiast van
Rooven nie ukończył wyścigu z powodu awarii hamulców. Zespół korzystał ze
starych pojazdów ponieważ trwały intensywne prace nad samochodem z napędem na
cztery koła. M9A zadebiutował podczas Grand Prix Wielkiej Brytanii, zespół
wystawił go jako trzeci bolid, a za jego kierownicą zasiadł Derek Bell. Była to
bardzo nieudana konstrukcja i nie została więcej wystawiona w wyścigu.
Problemy z oponami, niezawodnością, jedenaście wyścigów w serii CanAm oraz
program rozwojowy M9A odbiły się na osiągach zespołu. Bruce trzykrotnie stanął
na podium (druga pozycja w Hiszpanii i trzecia pozycja w Wielkiej Brytanii i
Niemczech). Denny po zajęciu trzeciej pozycji w pierwszym wyścigu i słabej
dyspozycji w drugiej części sezonu zdołał jeszcze wygrać wyścig o Grand Prix
Meksyku, gdy opony Goodyear dogoniły pod względem rozwoju opony Firestone i
Dunlop. Kierowcy zostali sklasyfikowani odpowiednio na trzecim (26 pkt) i piątym
(20 pkt) miejscu. Wszystkie punkty McLarena w klasyfikacji konstruktorów zdobyli
kierowcy fabryczni. Z dorobkiem 38 punktów (Bruce – 22 pkt i Denny – 16 pkt)
zespół sklasyfikowano na czwartym miejscu.
Lata 70. rozpoczęły się dla zespołu tragicznie – 2 czerwca 1970 r. zginął Bruce
McLaren. Nowozelandczyk testował na torze Goodwood nowy samochód do startów w
serii CanAm.
Po śmierci McLarena (1971-1980)
W sezonie 1974 zdobyli pierwszy tytuł Mistrza Świata Konstruktorów Formuły 1 i
Mistrza Świata Kierowców (Emerson Fittipaldi), odnieśli także pierwsze
zwycięstwo w wyścigu Indianapolis 500 (Johnny Rutherford). Kolejny tytuł w
klasyfikacji kierowców zdobyli z Jamesem Huntem w sezonie 1976.
Przejęcie władzy przez Dennisa
(1981-1987)
Stajnia McLaren w formie jaką znamy dzisiaj
powstała w wyniku połączenia jej z zespołem Formuły 2, której właścicielem był
Ron Dennis (Project 4), doszło do tego w 1981 r. Od tego czasu kolejne modele
McLarena miały oznaczenia MP4/x (skrót MP4 pochodzi obecnie od McLaren Project
4, w latach gdy sponsorem było Marlboro oznaczał Marlboro Project 4) wraz z
modelem MP4/1C, gdzie x jest kolejnym numerem wersji. Obecnie McLaren stosuje
oznaczenia MP4-x (wprowadzone w 2001 r. wraz z modelem MP4-16).
Właśnie na początkowe lata kontroli stajni przez Dennisa przypada okres
największych sukcesów zespołów. John Bernard zaprojektował rewolucyjne nadwozie
samochodu "MP4", pierwsze nadwozie w F1 wykonane w całości z włókien węglowych.
Samochód był napędzany silnikiem Porsche (sponsorowanym przez firmę TAG) z turbo
doładowaniem. McLaren postawił także na silnych kierowców, w tym okresie dla
stajni jeździli Niki Lauda, Alain Prost, Keke Rosberg i Stefan Johannson.
McLaren-TAG zdobył tytuł Mistrza Świata Konstruktorów w sezonach 1984 (Lauda
został Mistrzem Świata) i w 1985 (Prost został Mistrzem Świata). Rok później, w
sezonie 1986, Alain Prost zdobył drugi tytuł Mistrza Świata Kierowców.
Współpraca z Hondą (1988-1992)
McLaren MP4/4 z 1988 r. w muzeum Donington Grand Prix CollectionPo przegranych z
zespołem Williams mistrzostwach w sezonach 1986-1987, McLaren podpisał kontrakt
z Hondą. Do zespołu dołączył także obiecujący brazylijski kierowca – Ayrton
Senna, który przeszedł z Lotusa. Jednocześnie w sezonie 1988 wprowadzono nowe
regulacje dotyczące silników. Umożliwiały one korzystanie z silników bez
doładowania o maksymalnej pojemności 3500 ccm i maksymalnie dwunastu cylindrach.
Dodatkowo samochodów z tymi silnikami nie dotyczyły ograniczenia odnośnie
pojemności baku paliwa, które zostały zaostrzone w stosunku do samochodów
używających silników z doładowaniem. Od tej pory ich baki mogły mieć maksymalnie
155 litrów pojemności, a ciśnienie doładowania zostało zmniejszone z 4 do 2,5
barów. Był to także ostatni sezon "ery turbo" - od sezonu 1989 miał został
wprowadzony zakaz używania takich silników.
Celem inżynierów Hondy było ukończenie tego okresu w jak najlepszy sposób.
Prowadzono jednocześnie dwa programy budowy silników - odpowiedzialny za
ostatnią jednostkę turbo oraz drugi, którego zadaniem było stworzenie silnika
zgodnego z nową formułą, mającego zadebiutować w sezonie 1989. Rezultatem tego
pierwszego był RA168E. Potencjał tego silnika lepiej od Lotusa wykorzystał
McLaren, którego kierowcy już podczas zimowych testów wysoko oceniali szansę na
zdobycie tytułów. MP4/4 projektu Stevea Nicholsona stworzył z silnikiem
Japończyków niemal idealną kombinację - uznawaną za najbardziej udany samochód w
historii Formuły 1. Pewnie zdobyty tytuł w klasyfikacji konstruktorów i pierwszy
tytuł Ayrtona Senny, zostały poprzedzone piętnastoma wygranymi w szesnastu
wyścigach, piętnastoma pole position, dziesięcioma finiszami obydwu kierowców na
pozycjach 1 i 2 oraz bezprecedensową zdobyczą punktową w wysokości 199 punktów.
Jednym z najlepszych przykładów dominacji McLarena był wyścig o Grand Prix
Monako, w którego kwalifikacjach Senna, był o 1,4 s. szybszy od Prosta i o 2,6
s. szybszy od Gerharda Bergera na trzecim miejscu.
McLaren MP4/5 z 1989 r. w muzeum Donington Grand Prix CollectionWspomniany
wcześniej program rozwojowy atmosferycznej jednostki napędowej zaowocował
modelem RA109A o pojemności 3,5 litra w układzie V10 (wariant na który
zdecydowała się jeszcze jedynie firma Renault, a który później został
zaadaptowany przez innych producentów). Nowe dzieło Japończyków zostało
zamontowane w McLarenie MP4/5, a kierowcami zespołu pozostali Senna i Prost,
który w trakcie sezonu zaczął oskarżać Hondę o domniemaną faworyzację jego
partnera i ostatecznie postanowił opuścić zespół z końcem sezonu.
Pomimo nowych regulacji technicznych duet McLaren-Honda kontynuował swoją
zwycięską passę, wygrywając dziesięć z szesnastu wyścigów, zdobywając piętnaście
pole position i obydwa tytuły, trzeci rok z rzędu. Tym razem jednak, tytuł w
klasyfikacji kierowców powędrował w ręce Prosta. Nie obeszło się jednak bez
kontrowersji. W przedostatnim wyścigu sezonu - Grand Prix Japonii, doszło
pomiędzy oboma kierowcami do kolizji spowodowanej przez Prosta, w wyniku której
Francuz wycofał się z wyścig. Senna wygrał wyścig ale ostatecznie został
zdyskwalifikowany za ścięcie szykany podczas powracania na tor.
Nowym partnerem Senny po odejściu Prosta do Ferrari został Austriak, Gerhard
Berger. Przygotowany przez Hondę silnik RA100E został zamontowany w nowej
specyfikacji B McLarena MP4/5. Pomimo silnej opozycji ze strony zespołu Ferrari,
a w szczególności Prosta, McLaren-Honda zdobył trzeci tytuł z rzędu w
klasyfikacji konstruktorów. Swój drugi tytuł w klasyfikacji kierowców zdobył
Senna, a Berger ukończył sezon na czwartej pozycji, głównie z powodu problemów z
przystosowaniem się do bolidu w początkowej fazie rywalizacji.
McLaren MP4/6 z 1991 r. w muzeum Donington Grand Prix CollectionHonda
zdecydowała się na wprowadzenie zupełnie nowego silnika V12 w sezonie 1991.
RA121E został zamontowany w McLarenie MP4/6. Senna, który podobnie jak Berger
pozostał w zespole, wygrał cztery pierwsze wyścigi. Później nastąpiło lekkie
załamanie formy McLarena i pięć kolejnych wyścigów bez wygranych. Dwukrotnie w
samochodzie Senny zabrakło paliwa w trakcie wyścigu, co było spowodowane
większym zapotrzebowaniem nowego silnika na paliwo. Brazylijczyk zdołał pod
koniec sezonu dołożyć do końcowego dorobku jeszcze trzy wygrane. Berger odniósł
tymczasem pierwszą wygraną w barwach McLarena (Grand Prix Japonii). Ostatecznie
tytuły pozostały w rękach Mclarena i Senny. Coraz silniejszy stawał się jednak
Williams-Renault, który nieznacznie przegrał tytuł z McLarenem. W dodatku Nigel
Mansell i Riccardo Patrese rozdzielili Sennę i Bergera w klasyfikacji kierowców.
Sezon 1992 McLaren rozpoczął ze zmodyfikowaną wersją MP4/6B i ulepszonym
silnikiem Hondy. Senna zdołał wygrać trzy wyścigi i z dorobkiem 50 punktów
został sklasyfikowany na czwartym miejscu. Jego partner wygrał o jeden wyścig
mniej i z dorobkiem mniejszym o jeden punkt zajął piątą pozycję. Prym w
mistrzostwach wiedli Nigel Mansell i Riccardo Patrese z Williamsa, który dzięki
wielu innowacjom technicznym (m.in. aktywnemu zawieszeniu i pół-automatycznej
skrzyni biegów) uzyskali znaczną przewagę nad rywalami. W klasyfikacji
konstruktorów, sklasyfikowany na drugim miejscu McLaren stracił do nich 65
punktów. Był to ostatni sezon współpracy Hondy z McLarenem, a także ostatni
sezon przed dłuższą przerwą w F1, która trwała do sezonu 2000.
Załamanie formy (1993-1996)
McLaren MP4/9 z 1994 r. w muzeum Peugeota w SochauxOd sezonu 1992, McLaren
popadł w kłopoty. Po roku dominacji, napędzanych silnikami Renault samochodów
Willimasa, Honda wycofała się z Formuły 1. Silniki Forda, którymi McLareny były
napędzane w następnym sezonie dobrze sprawowały się w rękach Senny, natomiast
katastrofą było siedem zdobytych punktów przez Michaela Andrettiego. Amerykanina
w trzech ostatnich wyścigach sezonu 1993 zastąpił młody Fin, Mika Häkkinen. W
1994 Ayrton Senna przeszedł do Williamsa, a Martin Brundle został partnerem Miki
w nowych samochodach, napędzanych silnikami Peugeot. Rezultaty nie były jednak
zadowalające i Ron Dennis zrezygnował z silników francuskiej firmy.
Powrót na szczyt z Mercedesem
(1997-2000)
Pierwszy w historii dwuosobowy bolid Formuły 1, McLaren MP4-98T. Jego
prezentacja miała miejsce podczas Grand Prix Australii 1998Mercedes-Benz
powrócił do Formuły 1 w 1994 r., zaopatrując w silniki zespół Sauber. Gdy tylko
pojawiła się okazja McLaren połączył z nimi siły. Jednak sezon 1995 był jeszcze
gorszy od poprzedniego, radykalnie zmieniony MP4-10 był za ciężki i za wolny, a
Nigel Mansell był za szeroki żeby zmieścić się do kokpitu!
W 1996 r. zakończyła się długoletnia współpraca stajni z firmą Philip Morris,
która sponsorowała ją marką Marlboro. Z Formuły 1 zniknęły słynne biało-czerwone
kolory malowania McLarena, które zostały zastąpione srebrnym kolorem Mercedesa.
Począwszy od sezonu 1997 nazwa zespołu została zmieniona na West McLaren
Mercedes, co było związane ze sponsoringiem firmy Imperial Tobacco.
Pomimo dominacji Williamsa w sezonach 1996-1997, McLaren wraz z Mercedesem
stopniowo poprawiał swoje osiągi. Bardzo obiecująco rozpoczął się dla nich sezon
1997, gdy David Coulthard (dołączył do zespołu w sezonie 1996) wygrał Grand Prix
Australii. Samochód okazał się jednak zbyt słaby, aby ciągle wygrywać wyścigi.
Mimo tego Coulthard wygrał jeszcze w Grand Prix Włoch, a Häkkinen odniósł swoje
pierwsze zwycięstwo w zamykającym sezon, Grand Prix Europy. W trakcie tego
sezonu McLarenowi udało się także pozyskać bardzo utalentowanego projektanta,
Adriana Neweya, który przyczynił się do sukcesów Williamsa.
W 1998 r. powstał pierwszy na świecie bolid dwuosobowy. Był to McLaren MP4-98T.
Jego debiut nastąpił przed GP Australii w tym samym roku. Zespół McLarena
pokazał go również w Polsce w sierpniu 2000 r. na Torze Poznań.
McLaren MP4/13A - prototyp modelu MP4/13 z 1998 r., pomalowany w tradycyjne
barwy zespołu. Wystawiony w muzeum Donington Grand Prix CollectionPo utracie
Neweya przez Williamsa, ze sportu wycofało się Renault. Dzięki temu McLaren był
w bardzo dogodnej pozycji do ataku. Grand Prix Australii zostało zdominowane
przez Häkkinena i Coultharda, którzy zajęli dwa pierwsze miejsca na podium.
Trzeci na mecie, Heinz-Harald Frentzen miał już do nich jednookrążeniową stratę.
W ciągu całego sezonu 1998 McLaren wygrał dziewięć wyścigów, zdobywając tytuł
Mistrza Świata Konstruktorów. Tymczasem Mika Häkkinen zdobywając 100 punktów
zapewnił sobie tytuł Mistrza Świata Kierowców.
Sezon 1999 nie był już dla Fina i zespołu tak łatwy. Bardzo silny okazał się być
zespół Ferrari, który po raz pierwszy od 20 lat wywalczył tytuł w klasyfikacji
konstruktorów. Sam Häkkinen zdołał jednak obronić tytuł, wygrywając ostatni
wyścig w Japonii.
Ponowne obniżenie formy (2001-2004)
Bolid Kimiego Räikkönena wprowadzany do garażu w trakcie kwalifikacji do Grand
Prix Stanów Zjednoczonych 2004W sezonie 2000 kierowcy byli przygotowani równie
dobrze jak przez ostatnie dwa lata, ale awarie samochodu Häkkinena nie pozwoliły
mu utrzymać tytułu Mistrza Świata, który zdobył Michael Schumacher z Ferrari.
Rok później McLaren i sam Mika nie pokazywali już tak dobrej formy, do walki z
Schumacherem stanął jeszcze Coulthard, ale przegrał z podwójnie mniejszą ilością
punktów. Häkkinen ogłosił, że robi sobie roczną przerwę od wyścigów w sezonie
2002, aby później wycofać się definitywnie. Został zastąpiony przez innego Fina,
Kimiego Räikkönena. W tym czasie McLaren wygrał tylko cztery wyścigi: pojedyncze
zwycięstwo podczas Grand Prix Monako w sezonie 2002 dla Coultharda, dwa
zwycięstwa w 2003 podczas Grand Prix Australii dla Coultharda i podczas Grand
Prix Malezji dla Räikkönena, i pojedyncze zwycięstwo w Grand Prix Belgii dla
Räikkönena w sezonie 2004. Mimo dobrej postawy Kimiego w sezonie 2003 (został
wicemistrzem), okres ten był najgorszym w ciągu ostatniej dekady.
Kolejne porażki w walce o tytuł
(2005-2006)
2005
Coulthard opuścił stajnię po sezonie 2004, w barwach McLarena wystąpił w 150
wyścigach. Jego następcą został Kolumbijczyk, Juan Pablo Montoya, który z powodu
kontuzji nie wystartował w dwóch wyścigach. Pedro de la Rosa zastąpił go w Grand
Prix Bahrajnu, a Alex Wurz w Grand Prix San Marino.
Zimowe testy sugerowały, że to McLaren będzie najlepiej przygotowany do sezonu,
a trochę słabsza będzie od nich stajnia Renault. Podczas Grand Prix Australii
okazało się, że to właśnie francuski zespół przygotował się lepiej, ich kierowcy
zajęli pierwszą (Giancarlo Fisichella) i trzecią pozycję (Fernando Alonso).
Tymczasem Montoya uplasował się na szóstej, a Räikkönen na ósmej pozycji. Wyścig
w Malezji nie okazał się lepszy. Pomimo dobrej czwartej pozycji Montoyi,
Räikkönen z powodu pęknięcia opony znalazł się tuż za punktowanym ósmym
miejscem.
Pedro de la Rosa w samochodzie MP4-20, który wygrał 10 Grand Prix w sezonie
2005, wcześniej tak dobry wynik McLaren zanotował w 1989 z samochodem MP4-5Po
Grand Prix Bahrajnu McLaren awansował na trzecią pozycję w klasyfikacji
konstruktorów, tracąc do lidera – Renault, 17 punktów. Räikkönen stanął na
najniższym stopniu podium, a Pedro de la Rosa, który zastąpił Montoyę zajął
dobrą, piątą pozycję. Pozycje Hiszpan jest warta uwagi, ponieważ był to jego
pierwszy wyścig od ponad dwóch lat. Grand Prix dało także odpowiedź na to, co
McLaren powinien poprawić w swoim pakiecie. Okazało się, że należy poprawić
opony wykorzystywane w kwalifikacjach. Zespół wraz z firmą Michelin podjął
odpowiednie kroki.
Efekty pracy inżynierów były widoczne trzy tygodnie później, podczas
kwalifikacji do Grand Prix San Marino. Räikkönen w obydwóch sesjach uzyskał
najlepesze czasy, co dało mu pierwsze pole startowe. Gorzej w kwalifikacjach
spisał się zastępca Juana, Alex Wurz, który startował dopiero z siódmego pola.
Po starcie Räikkönen obronił pierwszą pozycję i szybko zwiększał przewagę nad
Alonso. Niestety po przejechaniu dziewięciu okrażeń w bolidzie Fina złamała się
tylna półoś, co uniemożliwiło mu kontynuowanie wyścigu. Jego partner zdołał
ukończyć wyścig na czwartje pozycji, a po dyskwalifikacji kierowców zespołu
British American Racing awansował na trzecie miejsce.
Podczas Grand Prix Hiszpanii za kierownicę drugiego bolidu McLarena powrócił
Montoya. Kolumbijczyk wywalczył dopiero siódme pole startowe. Tymczasem
Räikkönen ponownie startował z pole position. Cały wyścig przebiegał po myśli
Fina, który nawet na moment nie stracił prowadzenia i wygrał go z przewagą 27
sekund nad liderem klasyfikacji, Fernando Alonso. Montoya został sklasyfikowany
na siódmej pozycji ze stratą jednego okrążenia do zwycięzcy. Także w Grand Prix
Monako Kimi Räikkönen nie miał sobie równych, wygrywając wyścig w dominujący
sposób, nawet na chwilę nie oddając prowadzenia. Dobrze spisał się także Montoya,
który startując z szesnastej pozycji, zdołał awansować na piątą pozycję, co na
ulicznym torze w Monako jest niemałym osiągnięciem.
8 listopada 2005 r. Red Bull Racing ogłosił, że od końca lutego 2006 r. Adrian
Newey przechodzi do ich stajni.
Vodafone sponsorem tytularnym
(2007)
Lewis Hamilton w McLarenie MP4-22 (2007) w barwach firmy Vodafone.Współpraca z
firmą Imprerial Tobaco zakończyła się w trakcie Grand Prix Węgier 2005. Marka
West zniknęła z bolidów stajni po piątkowych treningach. Jako nowego sponsora
tytularnego typowano firmę Diageo, producenta whisky Johnnie Walker, która
rozpoczęła współpracę z zespołem na początku 2005 r. Tymczasem McLaren w grudniu
ogłosił podpisanie długoterminowej umowy (10 lat) z firmą telekomunikacyjną
Vodafone.
Vodafone został oficjalnym partnerem komunikacyjnym stajni, a także sponsorem
tytularnym. Zyskał także pewne prawa do wykorzystywania wizerunku zespołu w
celach marketingowych. Umowa zacznie obowiązywać od sezonu 2007, właśnie wtedy
nazwa zespołu została zmieniona na Vodafone McLaren Mercedes.
Nowy sponsor tytularny to nie jedyna zmiana dla zespołu od sezonu 2007. Do
zespołu dołączył także Mistrz Świata 2005 i 2006, Fernando Alonso. Jego
partnerem został wieloletni protegowany zespołu - Lewis Hamilton. Jest to
precedens w historii zespołu - po raz pierwszy skład zespołu tworzą dwaj nowi
kierowcy. Dodatkowo drugi raz w historii zespołu zatrudniono debiutanta.
Afera szpiegowska
13 września 2007 r. w Paryżu, Światowa Rada Sportów
Motorowych podjęła decyzję w sprawie afery szpiegowskiej, w
którą zamieszane były zespoły McLaren i Ferrari. Zespół został
pozbawiony punktów zdobytych w klasyfikacji konstruktorów sezonu
2007. Dodatkowo nie będzie mógł zdobyć punktów w ostatnich
wyścigach sezonu. Decyzja nie będzie miała żadnego wpływu na
kierowców zespołu, którzy mogą nadal walczyć w Mistrzostwach
Świata. Przed sezonem 2008 McLaren musi także udowodnić, że nie
wykorzystał żadnych technologii zespołu Ferrari.
[1]
Polak w McLarenie
W 2004 roku bolid McLarena testował Polak Seweryn Kubacki.
Darmowy hosting zapewnia PRV.PL