Przebieg kariery
Heikki Kovalainen Karting (1991-2000)
Jak większość kierowców wyścigowych, Kovalainen rozpoczął swoją
karierę w kartingu w 1991 r. Pierwszym większym sukcesem w jego
karierze było wywalczenie drugiej pozycji w mistrzostwach
Fińskiej Formuły A w 1999 i 2000 r. Tego samego roku wywalczył
tytuł mistrza Skandynawii oraz zwyciężył w Elf Masters w Paryżu.
Sukcesy te zapewniły mu tytuł kartingowego kierowcy roku w
Finlandii.
Formuła Renault (2001)
W 2001 r., dzięki odniesionym sukcesom awansował do Brytyjskiej
Formuły Renault. Dwa zwycięstwa, dwa pole position i trzy
najszybsze okrążenia zapewniły mu czwarte miejsce w
mistrzostwach. Został także wyróżniony tytułem "Debiutanta roku"
przez Fińską Federację Sportów Motorowych. Tego samego roku
zadebiutował w Formule 3 startując w Grand Prix Makao, gdzie
zajął ósmą pozycję.
Formuła 3 (2002)
W 2002 r. Kovalainen został przyjęty do nowo-utworzonego
programu Renault Driver Development i rozpoczął starty w
Brytyjskiej Formule 3. Reprezentował barwy zespołu Fortec, który
używał silników Renault.
W drugiej połowie sezonu należał do najbardziej konkurencyjnych
kierowców - wszystkie pięć zwycięstw (wliczając w to wygraną
podczas wyścigu pomocniczego Grand Prix Wielkiej Brytanii
Formuły 1) odniósł w dziewięciu ostatnich wyścigach. Z trzema
pole position oraz trzema najszybszymi okrążeniami wywalczył
trzecią pozycję w mistrzostwach, ponownie zdobywając tytuł
"Debiutanta roku".
Kovalainen zaprezentował się także dobrze podczas
międzynarodowych wyścigów F3. W swoim drugim starcie w Grand
Prix Makao był drugi, a w Marlboro Masters był czwarty.
World Series by Nissan (2003-2004)
W 2003 r. przeniósł się do kolejnej serii - World Series by
Nissan (obecnej World Series by Renault). Jego partnerem został
Franck Montagny, dla którego był to już trzeci sezon w World
Series. Francuz był także mistrzem z 2001 r. i to właśnie on
okazał się najlepszym zawodnikiem sezonu. Kovalainen zajął drugą
pozycję.
Tego samego roku Kovalainen wziął udział w dwóch sesja testowych
Formuły 1. Zadebiutował 3 grudnia na torze Catalunya w barwach
zespołu Renault, a 11 grudnia na torze Vallelunga testował dla
Minardi. Spośród debiutujących w barwach tych zespołów kierowców
uzyskiwał najlepsze czasy.
W 2004 r. przeszedł do zespołu Pons. Kovalainen okazał się
bezkonkurencyjny - wywalczył 6 wygranych, 9 pole position i 10
najszybszych okrążeń. Jego największym rywalem był Tiago
Monteiro.
Pok koniec roku wziął udział w imprezie Race of Champions. Aby
zdobyć tytuł Mistrza Mistrzów musiał w bezpośredniej walce
pokonać mistrza WRC - Sébastiena Loeba, jak i siedmiokrotnego
Mistrza Świata Formuły 1 - Michaela Schumachera. Wygrana mało
znanego kierowcy była wielkim zaskoczeniem.
Starty w GP2 i kontrakt z Renault F1 (2005-2006)
Sukcesy Fina przyciągnęły uwagę zespołu Arden International,
który startował w Formule 3000. W rezultacie Kovalainen
wystartował w inauguracyjnym sezonie Serii GP2 (następcy
Międzynarodowej Formuły 3000), a jego partnerem został Nicolas
Lapierre, który był zwycięzcą Grand Prix Makau Formuły 3. Od
początku sezonu Heikki prowadził w mistrzostwach, ale w
ostatnich rundach musiał uznać wyższość Nico Rosberga i
zadowolić się drugą pozycją w klasyfikacji generalnej.
W sezonach 2005-2006 pełnił rolę kierowcy testowego zespołu
Renault w Formule 1.
Debiut w Formule 1 (2007)
Gdy
z Renault odszedł Fernando Alonso, Heikki dostał szansę startów
w sezonie 2007. Początek sezonu nie był dla niego udany podczas
wyścigu o Grand Prix Australii popełniał wiele błędów, lecz mimo
to udało mu się zająć 10. miejsce. Po otrzymaniu wielu cierpkich
słów od szefa zespołu Renault Flavio Briatore w Malezji podczas
drugiej rundy oglądaliśmy już zupełnie "innego" Kovalainena. Fin
pojechał bardzo rozważnie zdobywając swój pierwszy punkt w
wyścigu Formuły 1. Potem po dobrych występach w Bahrajnie (9.
miejsce) oraz Hiszpanii (7. miejsce) przyszedł czas na słabszy
występ w Monako (13. miejsce). Pierwszy większy sukces przyszedł
jednak już w następnym wyścigu, kiedy w chaotycznym Grand Prix
Kanady Heikki zajął bardzo dobre 4 miejsce. Wtedy już nikt nie
pamiętał o kłopotach w Australii.
Drugą część sezonu Fin zaczął nieregularnymi wynikami: w USA był
5., we Francji 15, a w Wielkiej Brytanii 7. Od wyścigu na
Silverstone Kovalainen zdobywał punkty w każdym wyścigu na
Nürburgringu był 8. Wynik ten powtórzył na Węgrzech, a w Turcji
zaliczył jeden z lepszych wyścigów zajmując 6. miejsce. Grand
Prix Włoch przyniosło mu kolejne 2 punkty. W Belgii długo
walczył o ostatnie punktowane miejsce z Robertem Kubicą i walkę
tę wygrał.
Jedenaste miejsce w kwalifikacjach do Grand Prix Japonii nie
pozwalały myśleć o dobrym wyniku. Na jego szczęście w wyścigu
padał bardzo mocny deszcz i wielu kierowców popełniało błędy, a
kierowca Renault konsekwentnie je wykorzystywał. Ostatecznie
dojechał na drugiej pozycji. Tym samym wywalczył pierwsze podium
w swojej karierze. Dziewiąta pozycja w Chinach przerwała passę
wyścigów, w których zdobywał punkty. Do ostatniej rundy sezonu
na torze Interlagos w Brazylii, Kovalainen przystępował
praktycznie bez żadnej presji, miał niemalże zapewnione
pokonanie swojego partnera Giancarlo Fisichelli i mógł zostać
pierwszym debiutantem, który ukończył wszystkie wyścigi w
sezonie. Niestety po błędzie na jednym z zakrętów Heikki rozbił
swój bolid i nie ukończył wyścigu na Interlagos. Pomimo dobrego
sezonu Fin nie znalazł zatrudnienia w Renault na następny sezon.
Przejście do McLarena (2008)
Po zakończeniu współpracy z Renault Kovalainen znalazł miejsce w
zespole
McLaren - zamieniając się miejscami z Alonso.Po zakończeniu
sezonu 2007 Renault postanowiło nie przedłużać kontraktu z
Finem. Kovalainen znalazł jednak zatrudnienie w zespole McLaren
- po raz drugi w swojej karierze zastępując Fernando
Alonso.Finzadebiutował w barwach nowego zespołu podczas
pierwszej sesji testowej sezonu 2008, która odbyła się na torze
Jerez w styczniu.